مراسم تقدیر از داوطلبان و تشکل های داوطلب پذیر با اهدای تندیس روز بین المللی داوطلب در سالن همایش های رازی دانشگاه ایران برگزار شد

پنجمین همایش ملی تقدیر از داوطلبان و سازمان های مردم نهاد داوطلب محور به مناسبت روز بین المللی کار داوطلبانه در سالن اصلی مرکز همایش های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه ترویج کارهای داوطلبانه همایش تقدیر از داوطلبان و تشکل های داوطلب محور همچون 5 سال گذشته در روز 13 آذر یک روز مانده به روز بین المللی داوطلب در 3 بخش با حضور پر شور 600 داوطلب در حوزه های مختلف که از 300 سازمان غیر دولتی دعوت شده بودند با تقدیر از 55 نفر به عنوان داوطلب فعال برگزار شد. شعار جهانی روز جهانی داوطلب در سال 2021 ” برای آینده یمان هم اکنون داوطلب شویم” بود که به اهمیت فعالت های داوطلبانه و استمرار آن برای زندگی بهتر اشاره دارد.

  • همایش روز بین المللی کار داوطلبانه با صحبت کوتاه مهندس احمد بختیاری دبیر همایش و موسس  دبیرخانه ترویج کار داوطلبانه آغاز شد. بختیاری در ابتدا از فعالیت های دبیرخانه ترویج کار داوطلبانه سخن گفت و آمادگی این دبیرخانه برای هم افزایی بیشتر در خصوص شیوه های جذب، حفظ و توانمند سازی نیروهای داوطلب و ثبت زمان فعالیت های داوطلبانه این عزیزان را با معرفی سامانه داوطلب به اطلاع مخاطبان رساند. وی در ادامه بیان کرد نشست هایی با عنوان اشتراک گذاری تجارب تشکل ها در حوزه ارتباط با داوطلبان در حال طرح ریزی و اجراست. دبیر همایش بیان کرد تجارب به دست آمده تشکل ها بسیار با ارزش بوده و باید در محلی جمع آوری و انتشار یابد که این مهم را دبیرخانه به جد دنبال خواهد کرد.
  • سخنران بعدی همایش آقای دکتر امیر صادقی مدیرکل امور خیرین و سازمان های مردم نهاد وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی بودند که ضمن رونمایی از سامانه داوطلبان سلامت به اهمیت فعالیت های داوطلبانه و ارزش انجام کار خیر در حوزه سلامت پرداخته و در این خصوص ایراد سخنرانی نمودند.
  • دکتر علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونای کلانشهر تهران و رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی سخنران بعدی مراسم بودند که از جایگاه و نقش داوطلبان در زمان کرونا وارزش کمک های داوطلبانه و کار داوطلبانه سخن گفتند دکتر زالی از همبستگی اجتماعی و نیاز جهان به توسعه آن صحبت کردند و روز جهانی داوطلب را مسیری برای رسیدن به این تفکر تعالی دانستند و گفتند حدود 1 میلیارد داوطلب در جهان فعالیت میکنند که این نشان دهنده نبود مرزهای جغرافیایی در کار خیر و داوطلبانه است. فرمانده ستاد مقابله با کرونای کلانشهر تهران از تلاش و کمک های گروه های داوطلبی و ایجاد شور و امید و نشاط در سیستم بهداشت و درمان کشور تشکر کردند. ایشان در ادامه مسیر خواستار استمرار و ارتقا برنامه داوطلبی و مشارکت های مردمی بخصوص حوزه کرونا در کشور شدند.

در این بخش بعد از سخنرانی دکتر زالی بخش اول تقدیر و تشکر از گروه های مردمی و داوطلبی از منتخبین معرفی شده دانشگاه های علوم پزشکی انجام پذیرفت و 15 گروه مورد تقدیر و تشکر قرار گرفتند.

  • در بخش اول برنامه آقای مهندس حسام الدین نراقی مدیرعامل انجمن امداد ایرانیان به عنوان اولین سخنران بخش تشکلی به سخنرانی پرداخته و از اهمیت مستند سازی و اشتراک گذاری تجارب تشکل ها گفتند. نراقی از بروز حوادث و بلایا و لزوم داشتن برنامه، آمادگی و ارتباط سازمان های غیردولتی با دستگاه های متولی صحبت کردند و گفتند باید سازمان های غیر دولتی از قبل از وقوع حوادث تفاهم ها و برنامه های مشترک خود را مرور کنند.
  • دکتر داوود پیرانی از گروه مردمی چشمک به عنوان سخنران بعدی از چالش های پیش روی کار داوطلبانه سخن گفتند و از دستگاه های متولی پیگیری در خصوص مواردی همچون بیمه داوطلبان، زیرساخت فعالیت های داوطلبانه و تقویت آن خواستار شدند.

  • در بخش دوم برنامه روز جهانی داوطلب، رئیس جمعیت هلال ‌احمرکشور از حضور داوطلبان در جمعیت سخن گفتند و فرمودند اگر این نیروهای جوان و داوطلب در جمعیت هلال احمرحضور نداشتند ما نمیتوانستیم به این شکل به مردم خدمت کنیم. دکتر پیر حسین کولیوند از بیانات مقام معظم رهبری در حوزه پیشرانی جوانان در خدمت رسانی سخن گفتند و تاکید کردند حضور اثر بخش این نیروی داوطلب در حوادث اخیر را میتوان بی شمار مثال زد همچون زلزله اندیکا، سیل 1398 و پاندمی کرونا و طرح های همچون نذر آب و دیگر فعالیت های جمعیت که همراه داوطلبان و گروه های جهادی و … به نتیجه رسیده است. در انتها از همه داوطلبان که در فعالیت های مختلف هر چند کوچک هم با جمعیت همکاری داشته اند تشکر و قدردانی میکنیم و قدرشان را می دانیم.

در بخش دوم تقدیر و تشکر ها بعد از سخنان دکتر کولیوند از 15 نفر از داوطلبان، جوانان، امدادگران، خیرین و پزشکان داوطلب جمعیت هلال احمر استان تهران تقدیر و تشکر صورت گرفت.

  • سخنران بعدی جناب آقای دکتر مهدی پیرهادی ریاست کمیسیون سلامت،محیط زیست و خدمات شهری و عضو شورای اسلامی شهر تهران از اهمیت نیروی داوطلب و حفظ این سرمایه اجتماعی سخن گفته و داوطلبان را از عناصر اصلی حرکات اجتماعی و مشارکتی دانسته و بر لزوم حضور و نگه داشت آن تاکید نمودند. ایشان از ظرفیت بوجود آمده در شورای اسلامی شهر تهران و تشکیل 13 کارگروه درحوزه ایمنی، سلامت، محیط زیست و خدمات شهری سخن گفتند و حضور نماینده سازمان های مردم نهاد را در این کارگروه ها لازم دانسته و آمادگی کامل کمیسیون را برای استفاده از ظرفیت های این سازمان ها اعلام کردند.
  • مهشاد خاقانی سخنران پایانی همایش ملی روز داوطلب از موسسه خیریه کودکان فرشته اند در خصوص همدلی و همراهی تشکل های غیر دولتی با یکدیگر سخن گفتند و راز موفقیت فعالیت های داوطلبانه را در همکاری فی مابین تشکل ها دیدند.
  • در این بخش از  برنامه ، تشکل ها و موسسات خیریه داوطلب محور و گروه های مردمی مورد تقدیر و تجلیل قرار گرفتند، لازم به ذکر است با توجه به گستردگی فعالیت تشکل های مردم نهاد و تعدد داوطلبان به نمایندگی از 200 تشکل و 100 گروه مردمی حاضر از 15 تشکل و 5 گروه به نمایندگی از همه همراهان تقدیر شد و یکی از داوطلبان این مجموعه ها به نمایندگی تندیس داوطلب و لوح سپاس را برای موسسه دریافت نمودند. در این مراسم از یک مربی داوطلب آتشنشان و یک داوطلب گروه مردمی دوام(داوطلب واکنش اضطراری محله) به نمایندگی از داوطلبان این 2 گروه نیز تقدیر به عمل آمد. بخش جدید تقدیر از فعالیت های داوطلبانه که داوطلبان بی نشان هستند نیز با تشکر از 2 داوطلب فعال درسیستان و بلوچستان کار خود را آغاز کرد.

دبیرخانه ترویج کار داوطلبانه صمیمانه از داوطلبان، مدیران بخش همکاری با داوطلبان، مدیران عامل، دبیران و دیگر اعضای  تشکل های حاضر قدردانی نموده و بابت عدم انتشار نام افراد ارزشمند حاضر در این همایش از همه عزیزان پوزش میطلبد .

پینوشت 1 : تندیس روز داوطلب سال 1400 به احترام بانو مه لقا ملاح داوطلب عزیز علاقه مند به محیط زیست که بعد از 104 سال عمر با برکت در سال 1400 این دیار را ترک گفتند به صورت چوبی ساخته شد و در مراسم روز داوطلب به احترام ایشان کلیپ کوتاهی از ایشان به نمایش درآمد.

پینوشت 2 : در مراسم روز داوطلب از استاد بیژن دفتری ملقب به پدر امداد و نجات ایران و عزیزان آقایان علیمرادی از موسسه دست یاری به دشتیاری، افتخاری داوطلب گروه جهادی امام رضایی ها و اسماعیلی دانشجوی ترم 10 پزشکی که هر 3 عزیز در مسیر فعالیت داوطلبانه دچار حادثه شده و دنیا را ترک کرده اند یاد شد.

پینوشت 3 : به غیر از سخنرانان مراسم در بخش تقدیر از حضور رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمرکشور، مدیر کل مشارکت های جوانان وزارت ورزش و جوانان ، مدیر کل مشارکت ها و تشکل های سازمان مدیریت بحران کشور، مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان تهران، معاون فرهنگی سازمان آتش نشانی تهران، رئیس اداره حوادث و بلایای سازمان اورژانس کشور، معاون پژوهش کمیته امداد امام خمینی جهت تقدیر از تشکل ها و داوطلبان دعوت به عمل آمد.

    لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد. کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته، حال و آینده شناخت.

    آدرس

    تهران، خیابان اسدآبادی، کوچه چهلم، پلاک 4 ...

    تلفن

    +12 (0) 345 678 9

    ایمیل

    info@company.com